MIN TOPP 5

Eftersom jag har haft denna blogg sedan januari 2009 så har det hunnit bli några sammanfattningar av året som gått och ni som är trogna följare vet att jag alltid summerar musikåret på nyårsafton. Så here we go again. För är det något som aldrig står still, som aldrig upphör eller som aldrig kan tas ifrån oss så är det musiken. Och något detta år bleb bevis på så var det att just musiken kunde inte SARS-CoV-2 komma åt och det är jag otroligt tacksam för då jag lever av musik. Så, här kommer min topp 5 av musikåret som gått. 
 
 
Min nummer 1 är en låt som majoriteten av er inte har hört då den kommer från en artist från Rumänien som var tänkt att representera sitt land i Holland i Eurovision i år, men så blev det ju aldrig sen. Jag fick till mig av Spotify att jag var 1 av de första 10 000 som lyssnat mest på denna artist i starten då låten släpptes vilket är jäkligt häftigt. Tänker att det måste vara häftigt för Roxen om hon fick veta att en tjej från Sverige lyssnade på hennes låt oavbrutet innan det överhuvudtaget började dra ihop sig för ESC 2020. Men den har något, den där mystiken, den ärliga texten och den vackraste melodin. Jag tycker den är outstanding och därför är den överst på min lista. 
 
 
 
Min nummer 2 är den fantastiska Harry Styles som får allt han omfamnar med sin röst, sin aura och sin helhet att bli succé. Bäst av det han bjudit oss på i år är helt klart den fantastiska låten Watermelon Sugar som man blir så sjukt jäkla glad, peppad och skön av. Jag vill sittdansa oavsett om det passar sig eller inte, oavsett vart jag befinner mig och jag vill absolut sjunga med. Älskar den. 
 
 
Min nummer 3 är en låt som egentligen inte är ny alls men som blev aktuell i år igen på grund av en viss Zara Larsson och låtens mamma - Carola. Två tvättäkta drottningar av svensk musik som förtjänar all den framgång de nått hittills x 1000. Låten har ni absolut inte lyckats missa då den spelats överallt, pratats om överallt och som dominerat de fester som existerade innan landet mer eller mindre gick in i lockdown. Jag pratar så klart om Säg mig vart du står som utan tvekan är sommarens största hit, med all rätt. 
 
 
Från två svenska queens till en svensk artist som i röstväg är något av det finaste vi har - Darin. Han är min nummer 4 med låten En säng av rosor som är något av det finaste han någonsin släppt. Eller helt ärligt är det faktiskt det bästa han släppt. Jag älskar den. Tack Darin ♥
 
 
På min nummer 5, och därmed sist ut (men absolut inte minst på något vis) är Justin Bieber med hans briljanta låt Holy. Den har allt i min mening. Helt klart något av det bästa han gjort någonsin och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så bra men tror det är inslaget av gospel som gör låten så magisk. Den är helt otrolig och har gått på repeat här hemma i timmar. 
 
 
 
Sen brukar jag alltid smyga in en låt extra... Ibland något väldigt otippat och ibland en artist eller grupp som inte alls är ny för det aktuella året men som jag ändå upptäckt först nu. Och så blir det i år. För 2020 har verkligen varit året då jag upptäckt nya artister som funnits hur länge som helst. Några av dem är Cardi B, Nicki Minaj, The Weeknd, Taylor Swift, Carola och Eminem. Och den artist som jag vill lägga här som mitt lilla wildcard är Eminem. Detta är ett egentligen sjukt oväntat val som jag nog aldrig hade förutsett för bara något år sedan, men i år har han gått varm här hemma. Och jag har försvunnit in i flera av hans texter, lyssnat på dokumentärer om honom och jag har fastnat för flera låtar och till sist verkligen börjat fatta grejen. Han är sjukt musikalisk! Så det var inte helt lätt att välja en låt men efter en del velande fick det ändå bli denna då den är så jäkla grym!
 
 
Och slutligen vill jag slå ett slag för 2020´s bästa album som skrevs och framfördes av en av de bästa genom alla tider - Lady Gaga och hennes album Chromatica. BRAVO! 
 
 
Så tack 2020 för att du gjorde någonting bra och gav i alla fall mig ett otroligt bra musikår. Jag kommer bära med mig stora delar av dess låtskatt i många år framöver ♥
 
Allmänt | |
Upp