GÖR OM GÖR RÄTT

  • "Det är inte gott utan kött"
  • "Man står sig inte på vegetariskt"
  • "Utan kött får man ju enbart käka typ smörgås eller pasta"
  • "Man blir sjuk av att inte är kött"
  • "Vad kan man grilla som vegetarian, gräs?"
  • "Man får sämre värden och mår sämre"
  • "Om alla blir vegetarianer så blir alla djur utan mat"
  • "Man får ingen ork och blir tröttare"
  • "Det är alldeles för dyrt med grönsaker"
  • "Om alla slutar äta kött kommer det finnas biljoner djur som ingen har användning för"

Osv osv osv. Detta är bara ett urval av alla de fåniga och påhittade orsaker som icke-vegetarianer ältar för att slippa anstränga sig, bry sig, engagera sig, för att istället klappa sig själva på axeln för att sedan fortsätta betala köttindustrin så att de i sin tur kan fortsätta massmörda djur. Som om det vore det mest vettiga, normala, sunda och korrekta att göra.  

Märkligt att det är så farligt att äta grönsaker när tusentals forskningar bevisar att kött är skadligt att äta för människor och ofta är orsaken till cancer och andra farliga sjukdomar osv. 

Också underligt att jag efter nästan 3 år som vegetarian fortfarande orkar arbeta heltid, klarar av att hålla mig vaken om dagarna, har bättre värden än någonsin och dessutom är  piggare i kropp och själ än någonsin. Allmän "kunskap" säger ju att jag borde varit död för länge sedan? Så då är det väl så? Eller? 

Well, jag är ingen vetenskapsman, forskare eller något geni osv, så jag håller mig till den fakta vi får av faktiska vetenskapsmän, forskare och genier och tar till mig av deras resultat. Jag ställer inte in mig i ledet av vad som "alltid gjorts" eller "alltid varit" och repeterar allt som föregående generationer har trott sig vetat. Istället är jag öppen för förändring, för NY fakta, för NYA rutiner, för NYA regler osv. Jag tar till mig det faktum att du och jag förintar planeten av VÄLKÄNDA handlingar där ALLA undersökningar gång på gång bevisar att köttindustrin är den största anledningen till att klimatet är åt helvete och på god väg att utplåna oss alla. Jag GÖR dessutom medvetna val för att bromsa denna fasansfulla utveckling genom att INTE stötta köttindustrin och dessutom tänka miljövänligt i flera val jag gör till vardags. 
Jag undviker ingen som helst lyx genom att skippa köttet på tallriken. Jag förlorar ingenting på det. Jag berövar inte mina smaklökar och min girighet dess välförtjänta lycka. Däremot undviker jag den allmänna lögn och ignorans som säger att "så har vi alltid gjort" och förlorar därmed alla söndertjatade och korkade kommentarer (läs kunskap) som de jag listade i början av detta inlägg.
Jag förlorar alltså ingenting. Tvärtom, jag vinner så mycket. Både sett till mig själv och min hälsa men också sett till alla andra som bor på den här planeten, djur som människa. Jag vinner planeten mer tid och därför mitt liv mer njutning. För vad är det för mening att "njuta" när man vet att det leder till död? Som död kan du inte njuta. Meningen med livet är att leva och det baserar jag mina val på. Inte normer  eller rykten eller inskränkta egoistiska kommentarer och rutiner. Det måste sluta nu. Vår generation är mer medveten, BÄTTRE informerad och bättre försedda med NY och SANN fakta. Att göra som man alltid gjort förr är inte längre rätt. Nu vet vi faktiskt vad som är rätt. Så var inte den som ältar alla dessa falska faktan, normer och levnadssätt. Gör om gör rätt. 

Med det sagt ska jag ladda batterierna med en liten lunch som tog 10 minuter av mitt liv att tillaga men inte ett endaste oskyldigt liv tillhörande någon annan. Och det gör det extra gött att leva. 

(null)


Allmänt | |
Upp