MIN TOPP 5

Precis som varje år så gör jag alltid en topp 5 med mina favoritlåtar från året som gått. I år har det släppts en hel del fantastisk musik, mycket i min genre, men även annat också. Som vanligt var det svårt att bara välja ut 5, några mer självklara än andra. Men här kommer den!
 
 
Min nummer 1: Lana släppte hux flux 2 nya singlar inför sitt kommande album 2019, varav Mariners Apartmens Complex spatserade raka vägen in i mitt hjärta. Texten är så fantastisk! Och hennes röst... ja, ni vet vet ju hur förtrollad jag är utav den där rösten. En självklar etta!
 
 
Min nummer 2: Det finns låtar som berör, låtar som gör en ledsen och så finns det låtar som gör en så otroligt glad. Solo är den låt som gjort mig mest glad och taggad detta året. En unz unz låt som garanterat får mig på svinbra humör! Därför hamnar den så högt som på en andra placering. Love it!
 
 
Min nummer 3: Det går inte att göra en topp 5 utan att ta med Jens Hult. 2018 kom att bli det år då han äntligen släppte ett nytt album, och som jag och Kevin älskar hans musik. Han är Sveriges nummer 1 när det kommer till visor och en stabil nummer 3 på min lista. Längtar tills vi ska se honom igen!
 
 
Min nummer 4: Jag vet att jag inte är den enda som förälskade mig i soundtracket till filmen "A star is born", vem gjorde det inte? Lady Gaga är en av mina största idoler sen hon slog igenom och hennes röst är så otrolig vilket hon visade alla tittare på vita duken i höstas. Det var svårt att välja endast en låt, men efter många om och men fick det bli "Always remember us this way" som är magisk.
 
 
Min nummer 5: Sist ut är det bidrag i årets melodifestival som jag la alla mina röster på i finalen, nämligen Felix låt "Every single day". En låt som jag älskade från första stund och som därför måste få en placering här. Väldigt bra text, väldigt bra framförd.
 
Så där, nu är min summering för musikåret som gått klar. Utöver dessa låtar så har jag lyssnat mycket på Sarah Klang, Molly Sanden, Benjamin Ingrosso, AMWIN,  Mamma Mia Here we go again och fantastiska Zara Larsson! 
 
Men, jag kan inte prata om musik, som är så livsviktigt för mig, utan att nämna en av de största och mest fantastiska svenska musiker som lämnade sitt mästerverk och oss alla andra också, när han gick bort 20 april. Avicii, den bästa inom sin genre har skänkt mig och förmodligen de flesta andra också, så fantastisk musik. Alla de oslagbara minnen jag har till hans musik är ovärdeliga och oersättliga. Som jag har dansat, skrattat och gjort roliga och galna saker till hans perfekta partylåtar. När nyheten nådde mig på parkeringen utanför Ica i Jämjö, stannade tiden. Sen blev inget detsamma på flera flera veckor. Och så påverkad har jag aldrig någonsin blivit av en främlings bortgång. Tim var en begåvad och skör själ som inte orkade kämpa emot allt det fruktansvärda och vidriga som chockerande nog ingår när man är känd... Att sedan se dokumentären om honom, där han vädjar till världen om hjälp, var hjärtskärande. Han förtjänade inte det här. 
Så tack Tim Bergling för all fantastisk musik, för alla minnen och för alla de stunder som ännu kommer att komma till din musik. Och förlåt för att vi alla tog dig för givet 💔 
 
(null)
 
Med det sagt vill jag ändå avsluta detta inlägg med en positiv och optimistisk ton, för jag ser trots allt fram emot 2019 och framför allt Lana Del Reys nya platta. Men all annan musik som stundar också. Musik är livet. 
Tack för allt, 2018!
 
 
 
Allmänt | |
Upp